Laagdrempelige en gratis toegankelijke serie bezinningsbijeenkomsten. Boeiende sprekers vertellen aan de hand van hun biografie over wat hen raakt, drijft en draagt. Geen voordrachten of lezingen, maar persoonlijke en intieme verhalen. Waar kom je vandaan en wat heb je onderweg beleefd? Waar sta je nu en waar wil je graag heen? En waar moet het naartoe met de wereld? Volop gelegenheid tot interactie en gesprek, aansluitend een drankje en een hapje. Bij de uitgang staat een mandje ter bestrijding onkosten.
AGENDA & PLANNING
AGENDA & PLANNING
Datum & Tijd
15 november 2025 van 16.00 tot 17.30 uur
Locatie
Hooglandse Kamer
Hooglandse Kerkgracht 58
Omschrijving
We leven in een tijd van crisis — economisch, ecologisch, politiek én spiritueel. De samenleving zoekt naar nieuwe vormen en oriëntatie. Maar wie kunnen ons in deze overgangstijd
Omschrijving
We leven in een tijd van crisis — economisch, ecologisch, politiek én spiritueel. De samenleving zoekt naar nieuwe vormen en oriëntatie. Maar wie kunnen ons in deze overgangstijd richting en oriëntatie bieden?
De Duits-Amerikaanse Joodse filosofe Hannah Arendt (1906-1975) was een scherpzinnig criticus van de moderne samenleving. Ze dacht diep na over hoe moderne samenlevingen konden ontsporen in totalitaire systemen, maar was ook kritisch op de liberale democratie. In haar ogen raakte het publieke domein steeds meer ondergeschikt aan productie en consumptie, waardoor ware vrijheid onder druk kwam te staan. Voor Arendt betekende vrijheid niet de afwezigheid van dwang, maar het vermogen tot politiek handelen: samen, vanuit verscheidenheid, spreken en iets nieuws beginnen.
In deze Kamervragen special verkennen we met pedagoog en filosoof Joop Berding wat Arendt ons vandaag te zeggen heeft. Berding maakt haar werk al jaren toegankelijk voor een breed publiek. Zo publiceerde hij onder meer Het gepassioneerde leven van Hannah Arendt (2024) en De werelden van Hannah Arendt (2021).
Hannah Arendt is een twintigste-eeuwse politiek filosoof. Ze is vooral bekend om haar analyse van totalitaire samenlevingen en haar verslag van het Eichmann-proces, waarin ze de term ‘banaliteit van het kwaad’ munt. Macht, kwaad en politiek zijn centrale begrippen in het werk van Hannah Arendt. Ze heeft zich diepgaand bezig gehouden met het werk van de christelijke kerkvader Augustinus van Hippo (354-430).
‘De leegte voorbij…?’
In haar eerdere boek ‘Het verlaten individu’ noemde psychiater Esther van Fenema ‘leegte’ onze grootste ondeugd. Vervolgens ging ze met predikant Joost Röselaers op stap. Samen voerden ze gesprekken met diverse geëngageerde denkers en kunstenaars op zoek naar een verhaal dat ons met elkaar verbindt. Dat bleek een goede combinatie te zijn. En resulteerde afgelopen najaar in een nieuw boek ‘De leegte voorbij’.
Kunnen we echt niet goed leven zonder verhalen? Hoe doe je dat, op zoek naar een gedeeld verhaal dat ons verbindt? Wat gebeurt er als een psychiater en predikant samen op stap gaan? Wat zijn dan die verhalen die zin, samenhang en perspectief bieden? Wat drijft Joost, wat draagt Esther? In KAMERVRAGEN gaan Sjoerd Douma (hoogleraar UvA) en Margreet Klokke (predikant Hooglandse Kerk) hierover in persoonlijk gesprek met hen.
‘Journalisten, politiek commentatoren en podcastmakers’
Hoe is om voor je werk rond te lopen op het Binnenhof? Is dat inspirerend of maakt het cynisch? Joost Vullings en Xander van der Wulp lijken er wel plezier in te hebben. In hun succesvolle wekelijkse podcast ‘De stemming van Vullings en Van der Wulp’ stellen zíj altijd de vragen.
In deze KAMERVRAGEN draaiden we het een keer om. En werden de interviewers geïnterviewd door Margreet Klokke, als predikant verbonden aan de Hooglandse kerk in Leiden. Hoe kwamen ze in dit vak terecht? En wat is eigenlijk de kracht van hun samenwerking? Wat draagt Xander, wat drijft Joost? Een gesprek vol ernst en humor.
Arts, filosoof, schrijver en columnist
In Kamervragen gaat Bert Keizer in op het belang van troost – én de betrekkelijke onmacht van artsen om zich als trooster op te stellen. Volgens Keizer heeft dat nogal beroerde gevolgen voor de palliatieve geneeskunde. Daarnaast vertelt hij ‘hoe het zo gekomen is dat een jongetje uit katholiek Amersfoort eerst filosofie ging studeren en Engeland en daar niet wilde blijven en toen ging dokteren in een verpleeghuis’. Hij studeerde filosofie in Nottingham en daarna geneeskunde in Amsterdam.
‘De kracht van verhalen, positief en negatief’
Wie als jongen geboren wordt, krijgt het verhaal mee dat hij later verliefd zal worden op een vrouw, dat ze zullen trouwen en kinderen krijgen. Wanneer dit verhaal bij je past, kan het je helpen bij het vormgeven van je leven. Maar als je zo’n jongen bent die later verliefd wordt op een man, kan het je juist belemmeren. Dan moet je het verhaal waarmee je opgegroeid bent herschrijven – iets dat veel pijn en moeite kan kosten. Hetzelfde geldt voor geloofsverhalen en verhalen over de samenleving. Soms inspireren ze, soms houden ze ontwikkeling tegen. Ruard Ganzevoort schreef een boek – Zorg voor het verhaal – met voorbeelden daarvan. Welke verhalen inspireren hem in persoonlijk, spiritueel en maatschappelijk opzicht? Daarover zal hij vertellen.